[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Trond Michelsen trondmm-nuug at crusaders.no
Wed Jun 29 14:06:47 CEST 2011

On Wed, Jun 29, 2011 at 12:05:33PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Trond Michelsen]
> Jeg ser på det som å lage en personlig telefonbok basert på
> telefonnummer som jeg finner i telefonkatalogen.  Telefonkatalogen har
> databasevern, men enkeltnummer i katalogen har det ikke.  Dvs. at jeg
> kan slå opp enkelt nummer og lagre dem i min telefonbok uten å bryte
> databasevernet, så lenge jeg ikke kopierer store deler av
> telefonkatalogen.

Manuelle oppslag er OK. Men, å lage en program der du kan søke via
f.eks. telefonkatalogen.no og overføre resultatet direkte til
telefonboken din, vil ikke være lov. Setter du opp en dugnadstjeneste
der en million av dine nærmeste venner slår opp 4-5 telefonnumre hver
og noterer de i en felles telefonbok, har du passert grensen med solid
margin.

> For å finne kommunegrenser trenger jeg finne en eiedom som grenser
> tiil kommunegrensen, slå opp geometrien og så slå opp naboeiendommen
> som også grenser til kommunegrensen inntil jeg har kommet tilbake til
> eiendommen jeg starter med.  En eiendomsgrense her er som et
> telefonnummer, og samlingen grenser som min telefonbok.

> En trenger ikke slå opp spesielt mange eiendomsgrensegeometrier for
> å finne grensen, da en kan ignorere alle eiendommene som ikke
> grenser til kommunegrensen.

Hvor mange eiendommer vil du anta at man trenger pr. kommune? Mer enn
25? Da trenger du i så fall over 10000 eiendommer totalt. Det vil jeg
påstå er en vesentlig del av databasen, selv om prosentandelen kanskje
ikke er kjempestor.

> Det er kun et lite subsett av Matrikkelen som må slås opp for å
> finne kommunegrensen.  Det er så vidt jeg vet ikke brudd på
> databasevernet å slå opp og kopiere et lite subsett av en database,
> og Matrikkelens databasevern skulle dermed ikke være brutt.

Jeg vil påstå at idet du gjør utplukkene maskinelt, så er du godt over
grensen for hva man har lov til. Loven er for så vidt teknologi-
nøytral, så det vil ikke være lov å gjøre det samme utplukket manuelt
heller. Poenget er heller at det at det blir "nødvendig" å
automatisere prosessen kan ses på som en soleklar varsellampe om at
uttrekket har blitt så stort at du beveger deg mot utkanten av lovlig
bruk av tjenesten.

> Vi snakker jo ikke om å endre på sorteringen, men å begrense oss til
> en liten del av Matrikkelen, den som omhandler eiendommer med grense
> mot kommunegrenser.  Sitatet du henviste til snakker jo om kopiering
> og endring av rekkefølgen på innholdet i databasen, men det er jo ikke
> det som må gjøres for å gjenskape kommunegrenser.

Nei. Poenget med sitatet og lenken jeg viste til, var at det ikke er
lov å gjøre et utplukk fra en annens database, selv om du bruker
dataene til å produsere noe annet enn databasen du hentet dataene fra.

> Vi har jo to funksjoner i APIet vi kan bruke.  Det ene er oppslag på
> geolokasjon for å finne gnr/bnr/etc og kommuneinfo, og det andre å slå
> opp gnr/bnr/etc og finne geometri. De to i sammenheng burde gjøre det
> enkelt å hente ut kommunegrenser.

Forutsatt at matrikkeldatabasen faktisk dekker hele landet,
selvfølgelig. Jeg ser flere områder som er merket med "Eierløs(e)
teig(er)" på kartet, og jeg har ikke funnet noen måte å hente ut
polygon for disse områdene (uten å hente alle omkringliggende polygon,
altså), og hvis du har en eller flere slike ved en kommunegrense, så
er datasettet plutselig helt ubrukelig som datakilde.

--
Trond Michelsen