[NUUG kart] Hvorfor er E18 en trunk road og ikke en motorway?

Gorm E. Johnsen nuug at gorm.cc
Wed Jun 29 14:52:39 CEST 2011

2011/6/29 Frode Roxrud Gill <frodegill at gmail.com>

> 2011/6/29
> Gorm E. Johnsen

> ikke
>
> Hva vil dette medføre for E18 vestgående fra Oslo? Jeg sjekket ekstra
> grundig skiltingen idag. Kom ned Vollsveien mot Lysaker (og Vollsveien
> er utvilsomt lov å sykle på). Skiltingen ut på E18 var gult med grønt
> E18-merke på, og ingen skilt om forbud for gående og syklende. Så vidt
> jeg kunne se var dette også situasjonen for innkommende ved Strand,
> Høvik og Ramstadsletta (usikker på innkommende Ring3 ved Fornebu, men
> [...]

Dersom det stemmer det du sier om skilting i området, og det har jeg ingen
grunn til å tvile på etter å ha sett på (host)gle.com, så kan det se ut som
om det er fullt tillatt å spasere og sykle ut på E18 ved Lysaker... Ikke
spesielt bra veivalg, men likefult tillatt.  Like i nærheten er det og også
busstopp med fortau langs samme biten av E18, noe du ellers ikke finner på
en motorvei.
Onkel ville nok pent ha geleidet deg vekk, men tror de vil få vansker med å
gi deg en bot med mindre de anvender veitrafikklovens §3.

Da kan vi jo komme inn på debatten om tagging skal reflektere *lovlighet*eller
*fornuftighet*. Det er gode argumenter for begge. Jeg lander på å tagge det
som er skiltet og merket i terrenget. Men i slike tilfeller som
innkjøringsrampene til E18 v Lysaker, er jeg tilbøyelig til å støtte foot=no
og bicycle=no. Men da bare på de ways som leder inn til E18 også med en
note=Not signed, but very, very bad choice for non motorized.
Jeg ser også at det er ganske vanlig å sette 306.7 under 502 (evt 503?).
Selvom dette står i terrenget, skal det ikke være nødvendig å tagge dette i
tillegg til highway=motorway / motorroad=yes da dette er innforstått med
loven. De er nok bare plassert der for at selv barn skal forstå at det er
dumt å gå der. (Jfr "Feil kjøreretning. SNU!" etter 302 Innkjøring forbudt.)

Skiltforskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20051007-1219.html
Trafikkreglene:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.htmlspesielt §§4, 18
og 19
Vegtrafikkloven: www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html for de mer
interesserte.
-gorm

PS: Det er ingenting i Norge som heter klasse a og b når man snakker om vei.
Det heter Motorvei og Motortrafikkvei.

PPS: I am not a lawyer.