[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Trond Michelsen trondmm-nuug at crusaders.no
Wed Jun 29 15:18:41 CEST 2011

On Wed, Jun 29, 2011 at 03:20:16PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Trond Michelsen]

> Takk.  Nyttig referanse og presisering.  Men hvilken del av dette er
> det du mener er relevant?  Jeg antar det er enten er "handlinger i
> strid med en normal utnytting av databasen" eller "urimelig
> tilsidesetter databasefrembringerens legitime interesser", men klarer
> ikke helt se at å gjenskape kommunegrenser fra eiendomsgrenser gjør
> noen av delene.  Kan du forklare litt nærmere?

Det mest relevante er nok "Gjentatte og systematiske uttrekk". Men jeg
mener også at det å hente ut titusenvis av eiendomsgrenser er en
unormal utnyttelse av databasen. Det å bruke dem til å fremstille et
datasett rettighetshaver eksplisitt ikke vil gi ut, mener jeg ganske
klart kan sies å "tilsidesette databasefrembringerens interesse". Så
får man heller diskutere om interessen er legitim, eller om
tilsidesettelsen er urimelig.

Uansett mener jeg siatet gjør det ganske klart at man ikke automatisk
har lov til å kopiere hva man vil fra en database, bare man holder seg
under en viss prosentandel av basen.

--
Trond Michelsen