[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Wed Jun 29 21:15:05 CEST 2011

2011/6/29 Trond Michelsen <trondmm-nuug at crusaders.no>

> Det mest relevante er nok "Gjentatte og systematiske uttrekk". Men jeg
> mener også at det å hente ut titusenvis av eiendomsgrenser er en
> unormal utnyttelse av databasen. Det å bruke dem til å fremstille et
> datasett rettighetshaver eksplisitt ikke vil gi ut, mener jeg ganske
> klart kan sies å "tilsidesette databasefrembringerens interesse". Så
> får man heller diskutere om interessen er legitim, eller om
> tilsidesettelsen er urimelig.

Det mener jeg er et godt poeng. Kartverket gjør selv et uttrekk fra
matrikkelen og kaller det ABAS, som de mener har vern. At man da skal kunne
gjenskape ABAS direkte fra matrikkelen og ende opp med en database uten vern
får jeg ikke til å stemme. (Gitt at matrikkelen har vern, vel å merke.)

OpenStreetMap har faktisk noen retningslinjer for hva de anser som
vesentlige uttrekk av OSM-basen:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=649147#post649147

Det er liten grunn til å tro at Kartverket godtar vesentlig mer enn dette.
Igjen er det, selvfølgelig, forskjell på å hevde at man har rettigheter og å
faktisk ha det. Åndsverksloven har dessverre få incentiver til å være
edruelig i hva man hevder å ha rettigheter til.

 - Gustav