[NUUG kart] Vegar rundt parkar (og andre område )

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Sat Mar 12 21:04:04 CET 2011

2011/3/12 Karl Ove Hufthammer <karl at huftis.org>:
> Korleis gjer me det med vegar som omkransar parkar eller andre område i OSM?
> Skal vegane og området dela nodar?

du har gode argumenter for.

ved redigering av filtrerte uttrekk en ulempe med delte noder.
når jeg redigerer med filter skrudd på i JOSM, pleier jeg ofte å
markere flateobjektet og trykke G slik at noder dupliseres,
slik at jeg unngår å dra med veier eller lignende.

redigering av større uttrekk gjort med Osmosis kan
fort føre til brutalt mange konflikter.

andre tilfeller som ikke har så entydig overgang som en park mot en vei:
for skog mot dyrket mark, eller bebyggelse mot skog mener jeg at
det ikke bør deles noder: det vil ofte være en overgang på noen meter.
større veier som motorveier har ofte stor grøft mellom veien og tilstøtende
dyrket mark.