[NUUG kart] Hvordan bør kartproblemer meldes fra fiksgatami til OpenStreetmap?

Wolfgang Leister wolfgang.leister at nr.no
Sun Mar 27 14:55:16 CEST 2011

On 03/27/2011 11:01 AM, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Vidar Gundersen]
> Mange muligheter.  Hva er foretrukket blant de som kunne tenke seg å
> bidra til å fikse feil i kartet?

> FiksGataMi er et sted å rapportere feil med infrastruktur i det
> offentlige rom, kun det.  Det er ikke stedet for å ta imot feil med
> OpenStreetmap, så en slik kategori er ikke aktuelt.  Andre løsninger
> kan være mulig (f.eks. flere/andre lenker under kartet), men å gjøre
> om FiksGataMi til et alternativ til openstreetbug er ikke aktuelt. :)
Her må vi være pragmatisk.
Brukerne av fiksgatami er bare unntaksvis interessert i OSM-ting. Her er
det "massemarkedet" og da vil brukerne finne seg en annen tjeneste etter
kun få "negative" erfaringer.

Å bygge et frontend til openstreetbug er ikke det samme som å lage en
alternativ tjeneste. Selvsagt kan man lage en lenke til openstreetbug
med påskrift "om du finner feil med kartet", men det blir for mye
plunder og heft for folk flest. Jeg tror at noe av vitsen med fiksgatami
kan bli borte om man ikke lager et lavterskeltilbud om slike ting også,
selv om dette ikke var tiltenkt i første omgang.

Når jeg reklamerer for OSM så opplever jeg ofte at folk leter etter
yndlingsbensinstasjonen, yndlingskaféen, sykkelstien på vei til jobben,
osv. og så finner de en feil (eller ikke det de leter etter). Så blir
reaksjonen "Ja da bruker jeg G-maps [e.l.] isteden; dette viser akkurat
det jeg leter etter.". Case closed...
Da hjelper det dessverre ikke å vise til at folk kan fikse dette selv.
Og det er heller ingen andre muligheter å få folk tilbake til tjenesten
når de en gang har mistet interessen; heller ingen håndhevelse av noen
lover ...

Jeg tror at håndtering av dette kan være et kritisk punkt om fiksgatami
skal få vellykket utbredelse utover en indre krets entusiaster. Det er
to ting som er viktig: 1) lavterskel; 2) alt virker (dvs. folk finner
det på kartet de forventer).

  -wolfGang