[NUUG kart] Hvordan bør kartproblemer meldes fra fiksgatami til OpenStreetmap?

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Mon Mar 28 15:52:54 CEST 2011

2011/3/27 Wolfgang Leister <wolfgang.leister at nr.no>

> Jeg tror at håndtering av dette kan være et kritisk punkt om fiksgatami
> skal få vellykket utbredelse utover en indre krets entusiaster. Det er
> to ting som er viktig: 1) lavterskel; 2) alt virker (dvs. folk finner
> det på kartet de forventer).

Hvis alle som kan tenkes å ha lyst til å rapportere en feil i en offentlig
vei i Norge skal kunne forvente finne stedet på kartet som brukes i
fiksgatami.no, så er OSM rett og slett feil kart for prosjektet. Til det er
det for store mangler. Bruk av openstreetmap må ledsages med en oppfordring
til brukerne om selv å legge inn/korrigere data i lang tid framover.

Og det må IKKE gis inntrykk av at det finnes et team som legger inn data,
korrigerer og ellers har ansvaret for Openstreetmap i Norge. For et slikt
team finnes rett og slett ikke (selv om det finnes mange ivrige og dyktige
OSM-entusiaster). Og selv om jeg selv har lagt inn utrolig mye data her i
Trondheim, føler jeg ikke noe ansvar for a) å legge inn mer data hvis jeg
ikke har lyst til det og b) å korrigere feil med mindre de er forårsaket av
meg. Sorry, "Scratch your own itch!"

--
Bernt Marius Johnsen
"Melius vivit qui remigat"