[NUUG kart] Presisjon på Bing-foto

Hans Olav Skogstad elgvenn2 at online.no
Mon Mar 28 20:39:05 CEST 2011

> Bing fikk nettopp inn nye bilder. Disse dekker en større del av
> landet, men er veldig dårlig justert. Opptil flere tiltalls meter feil,
> og ugjevnt, slik at det som er feil den ene vegen et sted er feil andre
> vegen andre steder. Dette betyr at de har gjort en dårlig
> transformasjonsjobb da de satte sammen bildene.
>
> I tillegg har de nye bildene masse skyer, der de gamle var rene.
>
> Desverre er de gamle bildene (som var bedre jusert og uten skyer)
> ikke lengre tilgjengelig der de har "nye" bilder. Noen burde gjøre dem
> oppmerksome på dette.

> [...]

Ser ut til at hvilke bilder som brukes varierer med zoom-nivå. Hvertfall
har jeg observert følgende for Hamar-området:
I Potlatch ser det ut til at zoomnivå [19-20] inneholder de gamle bildene,
[14-18] inneholder nye bilder der det ser ut som om nøyaktigheten varierer
med hvor på kartet du ser jfr det Steinar skriver over, [13] inneholder
bare masse skyer, [0-12] gir ikke mulighet for redigering, og kartet viser
heller ikke data her (og zoomnåvå [21-23] inneholder ikke bilder så vidt
jeg kan se).