[NUUG kart] Sykkelruter i marka

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Mon Apr 2 11:03:52 CEST 2012

Jeg har frem til nå oppfordret Skiforeningen om å frislippe sine data
over sykkelruter i Marka. Etter å ha prøvd en slik rute i går med mål
å ha en trivelig lettsyklet tur på grus og "doubletracks" har jeg
innsett at dette er noe vi ikke ønsker oss som navigasjonsgrunnlag i
OpenStreetMap. I dette rutenettet inngår det strekk som bare er egnet
til skiløype om vinteren; ujevnt underlag og gjørme er et stikkord.
Selv ikke som spesielt interessert stisyklist ser jeg noe verdi i
enkelte av deres strekk.

Noen av Skiforeningens strekk er skiltet "trillesti", dvs at tanken er
at man her triller sykkelen, men det er ikke påbudt å gjøre det, så
hvilken bicycle-merkelapp passer for å indikere det? bicycle=dismount
har juridisk betydning og benyttet i naturreservat med
ferdselsrestriksjonen "Sykling forbudt" (jeg har her tolket det slik
at det ikke er begrensinger på å trille, slik som bicycle=no ville
indikere). Synes dere dette er en riktig tolking?

Ellers kan en slik eksempelvis tagges smoothness=very_horrible,
surface=mud, mtb:scale kan også settes til en passende verdi.

Hvordan angripe sykling i Marka for vanlige sykler videre?
Arrangere en distribuert dugnad via terrengsykkel.no, Twitter, e.l. i
gjennom sommeren?