[NUUG kart] Sykkelruter i marka

Trond Michelsen trondmm-nuug at crusaders.no
Sun Apr 8 00:45:41 CEST 2012

On Fri, Apr 06, 2012 at 09:51:47PM +0200, Espen Isaksen wrote:
> Hva tenker du er viktigst når det gjelder sykling i marka Vidar?
> Tagging for "vanlige folk", tagging for stisyklister? Hvis
> førstnevnte er viktigst kanskje ikke terrengsykkel.no for
> eksempel. Men Syklistenes landsforbund er sikkert interessert i å
> skape litt blest for å få bedre data.

Jeg vet ikke hvordan dere tenker om dette, men jeg mener i hvert fall
at hvis et ruteplanleggingsverktøy skal foreslå en rute som går
gjennom marka, så skal stien være farbar og trygg for en uerfaren
stisyklist, og den må være raskere enn raskeste asfalt/grus
alternativ.

Hvis man f.eks. går til http://www.bikeroutetoaster.com/ og ber om en
sykkelrute fra Flateby til Klemetsrud, med OSM som rutegrunnlag, så
foreslås det en 27 km lang reise gjennom Østmarka. Jeg vet ikke
hvordan sykkelmulighetene er her, men jeg har mine tvil til at "folk
flest" vil bruke kortere tid på denne løypa enn om de hadde syklet
rundt, selv om dette er ca. 12 km lengre.

--
Trond Michelsen