[NUUG kart] Sykkelruter i marka

Trond Michelsen trondmm-nuug at crusaders.no
Sun Apr 8 16:15:31 CEST 2012

On Sun, Apr 08, 2012 at 10:30:54AM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Trond Michelsen]
> Hva mener du med "raskere" her? Det er jo litt vanskelig å gjette
> hvor fort en vilkårlig sykkelist ønsker å sykle på tur, så det
> blir vanskelig å beregne hvor lang tid ting vil ta.

Tja, det jeg vel egentlig mener er at et ruteplanleggingsverktøy for
sykkel ikke bør sende folk gjennom skogen hvis brukeren ikke
eksplisitt har bedt om det, og at et kartgrunnlag som gjør det umulig
eller veldig komplisert for ruteplanleggingsverktøyet å unngå slike
skogsturer ikke kan brukes til ruteplanlegging. Jeg synes vel også det
ville vært synd om OSM ikke kan brukes av syklister.

Jeg har en TomTom navigasjonssystem i bilen, og når jeg taster inn en
adresse jeg vil den skal rute meg til, så forventer jeg faktisk at den
ikke sender meg steder der jeg må ha terrengbil eller beltevogn for å
komme meg gjennom. På samme måte synes jeg det er naturlig at en
sykkelruteplanlegger klarer å finne en rute fra A til B som vanlige
folk med vanlige sykler faktisk er i stand til å sykle.

> Du får sykle ut og teste.

Du kan altså garantere at OSM-løypene ikke er farlige å sykle, og at
det ikke er noen risiko for å brekke et bein 13 km fra nærmeste hus?

> Tjenesten gir jo valget mellom korteste og raskeste rute, så den
> har jo forsøkt å ta hensyn til forskjellige bruksmønster.

Sånn rent bortsett fra at fastest/shortest alternativet kun gjelder
for bil, altså.

Men, jeg har allerede vært ute en tur i Gjelleråsmarka og tatt bilder
av veien en annen ruteplanlegger med OSM kartgrunnlag foreslo, da jeg
lette etter sykkelruten til jobb. Regner med den kan brukes som
eksempel i stedet.

Flickr:
http://www.flickr.com/photos/65867368@N03/sets/72157627208606253/

Google Maps:
http://g.co/maps/hwh6w
http://maps.google.com/maps?q=http:%2F%2Fcrusaders.no%2F~trondmm%2Fgjelleraas%2Fgjelleraas-gmaps.kml&hl=en&sll=59.961241,10.953197&sspn=0.054609,0.080595&t=h&z=14

Google Earth:
http://crusaders.no/~trondmm/gjelleraas/gjelleraas-gearth.kml

En helt grei tur å gå, men jeg tror nok en med racersykkel ville vært
nødt til å trille/bære sykkelen stort sett hele veien. Personlig har
jeg hybrid med dempegaffel, så jeg skulle sikkert klart å sykle
enkelte strekk, men jeg kan ikke se for meg at dette skal være det
beste alternativet for sykling til jobb.

> Men hvordan beregner den sykkelhastighet?

Du får sende mail til de som driver siden og spørre.

--
Trond Michelsen