[NUUG kart] Sykkelruter i marka

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Sun Apr 8 17:50:00 CEST 2012

On Sun, Apr 8, 2012 at 4:15 PM, Trond Michelsen
<trondmm-nuug at crusaders.no> wrote:

> Tja, det jeg vel egentlig mener er at et ruteplanleggingsverktøy for
> sykkel ikke bør sende folk gjennom skogen hvis brukeren ikke
> eksplisitt har bedt om det, og at et kartgrunnlag som gjør det umulig
> eller veldig komplisert for ruteplanleggingsverktøyet å unngå slike
> skogsturer ikke kan brukes til ruteplanlegging. Jeg synes vel også det
> ville vært synd om OSM ikke kan brukes av syklister.

mener du at ruteplanlegging for sykkel ikke skal inkludere fine veier
som går igjennom skogen en gang? dvs at ruterens kriterium er paved og
ikke "highway=unclassified" fordi det er vei med dårlig standard?

hvis man skal sykle fra Enebakk, Jevnaker eller Sundvollen til
Oslogryta med noe annet enn racersykkel er det mange fine veier og
turveier (ikke sti, med grusdekke) som går strake veien igjennom
marka. det er i moderne tid bygget mange veier for transport av tømmer
ut av marka. de er veldig fine å sykle på for de aller fleste.

> Men, jeg har allerede vært ute en tur i Gjelleråsmarka og tatt bilder
> av veien en annen ruteplanlegger med OSM kartgrunnlag foreslo, da jeg
> lette etter sykkelruten til jobb.

Jeg synes ikke en ruter skal foreslå lettsyklet traktorvei/gammel
hestevei til vanlig sykling. Den ruta du fikk der, er jo helt håpløs,
selv en stisyklist vil velge å styre unna deler av den traseen fordi
deler av den er våt skiløypetrase.

Vi trenger en god rutingstjeneste for sykkel: Ønskene for racer, sykle
til jobb, "touring", terrengsyklister og stisyklister er helt
forskjellige. et valg for "sykkel" blir for unyansert.