[NUUG kart] Gate- og vegnamn i Bergen

Gisle Sælensminde gisle at snirklasjon.no
Thu Apr 12 13:06:08 CEST 2012

Den 12.04.2012 11:52, skrev Trond Michelsen:

> Disse gatene ligger så nært hverandre at jeg vil gjette på at det er,
> eller har vært, én sammenhengende gate.

De har vært sammenhengende en gang. Det nye bygget til Gulating
Lagmannsrett har ført til endringer i gatestrukturen. Dette er ellers
ikke noe ukjent fenomen at forandringer i gatestrukturen ikke
nødvendigvis fører til at gatenavn blir endret. Hordagaten
(Solheim/Løvstakksiden i Bergen) er et eksempel. Dette var trolig en
gang en gate, men den består nå av to deler som ikke henger sammen.
Mellom de to delene står det et hus. Dette huset er så vidt jeg kan
bedømme fra byggestilen ganske sikkert bygget før 1940.

http://www.openstreetmap.no/?zoom=18&lat=60.37388&lon=5.335&layers=B00000

Det virker som om det skal mye til for at kommunen gjør endringer som
medfører at eksisterende eiendommer endrer addresse, selv etter
endringer i gatestrukturen fører til at gaten blir usammenhengende.

-Gisle