[NUUG kart] Bussruter; tilgjengelig info og hvordan tagge?

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Mon Apr 23 21:54:34 CEST 2012

Trafikanten (nå Ruter) friga tilgang til sitt API, så derfra hentet vi
bussholdeplasser fra 8 fylker på Østlandet (ref peker på deres id'er i
Nasjonalt holdeplassregister). Trafikanten hadde bare ett stopp for steder
med samme navn, som på Carl Berners plass, hvor det i realiteten er flere
steder for de ulike rutene og retningene at bussene stopper. route_ref
inneholder rutenummer, slik at det er lett å finne igjen holdeplassene og
knytte de til en relasjon. For ruter som ikke har eksplisitte navn ble vi
enige om å bruke to=, via=, from= istedetfor name="fra sted – til sted".

Alle bussrutene vises i en oversikt jeg har laget over alle relasjonsruter
på OSM i Norge, her: http://www.vidargundersen.com/routes/
Der finner du sikkert eksempler på bussruter som er godt tagget. 20-bussen
kanskje.

http://labs.trafikanten.no/aapne-data.aspx

Flytt gjerne unøyaktige/feilplasserte bussholdeplasser. Endre da source til
feks source=Bing;Trafikanten evt source=Bing, source:ref=Trafikanten. Jeg
husker ikke helt hvilken praksis vi landet på her.

On Mon, Apr 23, 2012 at 12:26 PM, Mats Taraldsvik <mats.taraldsvik at gmail.com