[NUUG kart] Norge i bilder

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Jun 11 15:15:42 CEST 2012

[Øyvind Hanssen]
> Ja, slik er det nok, og svaret fra kartverket er:
>   "den er åpen nå men vil bli stengt".
>
> Ikke helt i tråd med signalene om at offentlig info skal gjøres
> offentlig tilgjengelig.

Jo, desverre.  Signalene er ikke entydige nok.  Siterer fra
<URL:http://veileder.data.norge.no/Hvorfor-aapne-data/index.html#fellesforing-fra-fad-2012>:

  Utdrag fra selve fellesføringsteksten slik den er formulert i
  rundskriv P-12/2011:

  «Etatene skal gjøre egnede og eksisterende rådata tilgjengelige i
  maskinlesbare formater. Dette gjelder informasjon som har
  samfunnsmessig verdi, som kan viderebrukes, som ikke er
  taushetsbelagte og der kostnadene ved tilgjengeliggjøring antas å
  være beskjedne (bortfall av inntekter ved salg av data anses som en
  kostnad).  ...

Dette er data som det offentlige har inntekter på, og dermed antas
kostnadene å ikke være beskjedne hvis de gis ut til alle innbyggerne
uten bruksbegresninger.  Kartverkets og kartellet Norge Digitals
oppførsel er dermed helt i tråd med føringene fra departementet.

Konklusjonen min er dermed at en må kritisere departementet, ikke
kartverket, for manglende vilje til å frigjøre data.

(og bidra til OpenStreetmap, slik at kartverket mister inntekter og
dermed redusere motivasjon til å ikke frigjøre disse datasettene i
fremtiden.  Har du tegnet opp ditt nabolag?

--
Vennlig hilsen