[NUUG kart] Norge i bilder

Oyvind Hanssen ohanssen at acm.org
Sun Jun 17 13:11:47 CEST 2012

> Dette er data som det offentlige har inntekter på, og dermed antas
> kostnadene å ikke være beskjedne hvis de gis ut til alle innbyggerne
> uten bruksbegresninger.  Kartverkets og kartellet Norge Digitals
> oppførsel er dermed helt i tråd med føringene fra departementet.
>
> Konklusjonen min er dermed at en må kritisere departementet, ikke
> kartverket, for manglende vilje til å frigjøre data.

I dette tilfellet eies data av tre departementer. Miljø, landbruk og
samferdsel, men kartverket har forvaltningsansvaret slik jeg forstår
det.

Har fått forklart at det ikke var med hensikt at WMS tjenesten var
"åpen" for alle, altså en teknisk glipp. Så da så...

Røde Kors og aprs.no har nå  fjernet NiB fra sine tjenester.

mvh