[NUUG kart] Høydekurver

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Sat Jun 30 20:23:05 CEST 2012

On Thu, 21 Jun 2012 13:26:09 +0200, Espen Isaksen wrote:

> Morsomt å se Håkon. Jeg brukte bevisst ikke Viewfinder panoramas på
> Turkompisen pga rettighetsproblematikken.

Ja, Jonathan de Ferranti sier han har brukt kart fra Statens kartverk
som grunnlag i noen få områder, men ellers hovedsakelig russiske kart
(som jeg antar kan brukes fritt?). Ingen har protestert på dette så
langt sier han, men hvis noen etterhvert gjør det så får jeg vel bare
fjerne bildene med høydekurver.

> Jeg har kun brukt Aster data og det fungerer ganske bra, men det er
> dessverre endel hull i dataene pga skygger. Som f. eks her:
> http://www.turkompisen.no/beta/?zoom=13&lat=61.49853&lon=7.3989&layer=turkart

Ja, har lastet ned dataene, men har ikke fått til å lage noen bra
høydekurver fra dem. (Har bare prøvd med gdal_contour uten noen som
helst forhåndsbehandling av dataene.)

SRTM-dataene har jo også disse hullene, og det ser ikke helt bra ut nei.
Det finnes en høydemodell basert på SRTM der det er brukt en eller annen
form for interpolasjon for å tette hullene:

http://srtm.csi.cgiar.org/

Har ikke sjekket den så mye ut, og det er knyttet restriksjoner til
bruk av dataene, så da synes jeg det uansett er bedre å bruke SRTM. Men
det hadde kanskje vært moro om det var mulig å få til noe tilsvarende
med ASTER-dataene.

> (nye turkompisen.no er forøvrig straks ute av beta og blir da standard visning)

Ser bra ut!

Hilsen Håkon.