[NUUG kart] _Rask_ routing engine for osm

Gisle Sælensminde gisle at snirklasjon.no
Mon Mar 19 20:48:15 CET 2012

On 03/19/2012 05:59 PM, Steinar Hamre wrote:

> Mmm... min erfaring fra å sykle rundt med GPS er at vanlige ferger i
> Norge holder 20-25km/t. Marginalt raskere for Hurtigruta. Hurtigbåter
> er mye raskere.
>
> Jeg tror derfor 20km/t vil være en brukbar verdi også internasjonalt.
> Eventuelt 25km/t + 30 min for venting/boarding. (max 15min for lokalkjente)

Mange ferger holder rundt 12-14 knop, og 14 knop er ca 25 km/t, men noen
er raskere. Halhjem-Sandviksvåg på E39 har en fart på 21 knop som er ca
39 km/t. Dette er marsjfart, og fergen bruker litt tid på å legge fra og
legge til kai, så det beste er nok å bruke overfartstiden i
rutetabellen. For ruting bør det trolig være tillegg for fergekø også.

De hurtigbåtene jeg vet om har en marsjfart på enten 25 eller 35 knop,
som er ca 46 og 65 km/t.

-Gisle