[NUUG kart] Resirkuleringspunkter

Kai Stian Olstad kart at olstad.com
Sun Mar 25 21:52:33 CEST 2012

On 2012-03-25 21:25, Bard Aase wrote:

> Det er ikke så rart, da det i Oslo og omheng er slik at hver husstand
> har to søppelbøtter, en for papir og en for restavfall. Plast er
> restavfall.
>
> Men Papp og Kartong er fremdeles ikke "papir", og skal leveres på
> returpunkt.

I Oslo(og i flere kommuner rundt) er det definer som papir som skal i
bøtta som det står papir på.
Fra [1] "Papir, papp og drikkekartong kastes i
papirbeholderen/-containeren."

> I Bergen er det også papirlevering fra husstandene, men det finnes
> fremdeles returpunkt for papp, papir og kartong, fordi papp og kartong
> ikke skal leveres med papirinnsamlingen.

Det er i Bergen, men husk at det er forskjellige ordninger i de
forskjellige kommune rundt om i landet.

> Plast er det også egen innlevering for, men der er det så vidt jeg vet
> ingen egne returpunkt.

I Oslo er dem mer vage på området da det ikke er startet med
kildesortering over alt, så de skriver
"Plastemballasje kan leveres på alle gjenbruksstasjoner."
I praksis er det restavfall siden det står "kan leveres". Men nå har
Oslo kommune sakt at alle skal begynne å kildesortere plast og matavfall
innen sommeren 2012.[2]

[1]
http://www.renovasjonsetaten.oslo.kommune.no/dette_vil_jeg_bli_kvitt_avfallstyper/papir_papp_og_drikkekartonger/
[2]