[NUUG kart] tagging av nedlagte husmannsplasser i OSM

"Snorre D. Øverbø" snorre at overbo.no
Fri May 18 11:50:35 CEST 2012

Hei alle sammen,

Hvordan kan vi tagge husmannsplasser?
(Beklager hvis dette har vært oppe før, men jeg er ganske fersk bruker
av OSM.)
Det er sikkert flere av dere som har gjort dette før og har gode eksempler?

I nærområdet mitt  finnes det flere nedlagte husmannsplasser, som det
kan være interssant å mappe i OSM.

Ute i terrenget vil en typisk finne forskjellig spor etter slike
plasser. Det kan være:
- gjengrodd åkerland /teiger / utslåtter
- bygninger (stående eller helt/delvis sammenraste)
- hustufter,
- rydningsrøyser,
- steingjerder
- avfallsdynger,
- stier og hesteveier
- jernskrap etter maskiner og ovner f. eks

I tillegg til det vi kan observere ute i terrenget, finnes det jo en del
"adminstrativ" info om husmannsplassen. Det kan være:
- Navn på husmannsplass
- Tilhører eiendom: navn + gnr/bnr
- historikk om plassen

Sikkert mer som jeg kan legge inn også, som jeg ikke har tenkt over ennå.

Finnes mye info selvsagt på OSM sine sider, men jeg syns det av og til
er vanskelig å tolke hvilke tagger der som passer best i en norsk "setting".

Synspunkt, tips og ideer mottas med takk.

mvh,
Snorre D. Øverbø