[NUUG kart] NRKs trafikkportal er en mulighet for OpenStreetmap i Norge
Petter Reinholdtsen
pere at hungry.com
Mon Nov 12 21:11:39 CET 2012
<URL: http://www.aftenposten.no/kultur/Omstridt-trafikkportal-i-NRK-er-godkjent-7041552.html >
melder blant annet at
Regjeringen har godkjent at NRK kan inngå i et samarbeid med Statens
vegvesen, Trafikanten og Ruter om en ny landsdekkende
trafikkportal. Tjenesten skal være gratis og reklamefri.
- Fellesportalen sikrer at publikum i hele landet kan være sikre på å
få oppdaterte og gode reiseforslag som er konkurransenøytrale,
melder Kulturdepartementet.
Samtidig skal datagrunnlaget være åpent og tilgjengelig slik at
private aktører står fritt til å etablere andre tjenester basert på
samme grunnlag, hvis de ønsker det.
Her har vi alle en mulighet til å bidra til at "åpent og tilgjengelig"
blir gjort riktig, slik at bruksvilkårene blir slik at alle, også
frivillige dugnadsprosjekter som OpenStreetmap, kan ha nytte av
datagrunnlaget til tjenesten.
Jeg finner annonseringen fra regjeringen på
<URL: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/pressesenter/pressemeldinger/2012/godkjenner-etablering-av-en-landsdekkend.html?id=707592 >,
og dens vilkår er ikke like positiv for oss:
1. Alle offentlige data som skal inngå i portalen, med unntak av kartdata,
skal gjøres tilgjengelig for andre aktører på ikke-diskriminerende vilkår.
2. Samarbeidsavtalen pkt. 5 endres som beskrevet i NRKs brev til
Kulturdepartementet av 15. februar 2012, det vil si at partene etablerer
separate API-er for distribusjon av egne data.
3. Trafikkportalen skal benytte Norsk lisens for offentlige data (NLOD) som
lisens for egne og sammenstilte data. Ved bruk av data som ikke er
sammenstilt i trafikkportalen, skal Ruter, Trafikanten og Statens vegvesen
m.m. oppgis som kilde.
4. Samarbeidsavtalen oppdateres og endres i tråd med NRKs medlemskap i Norge
digitalt.
5. Datasett fra Statens vegvesen og Ruter (og ev. nye samarbeidspartnere) som
gjøres tilgjengelig for portalen, skal samtidig være tilgjengelig for
viderebruk uten restriktive vilkår i web-basert spørregrensesnitt, for
nedlasting eller på andre måter som sikrer like vilkår for alle. Før slike
datasett kan tas i bruk, skal informasjon om datasettene gjøres offentlig
kjent på egnet måte, slik at også andre aktører kan ta disse i bruk.
Informasjonen skal være tilstrekkelig presis til at eksterne aktører kan
utvikle tjenester som bygger på dataene. Slik annonsering må skje senest
fire uker før datasettene tas i bruk av portalen. Portalen skal på en
tydelig måte fortløpende publisere informasjon om nye datasett portalen
ønsker å integrere i løsningen.
6. Samarbeidspartnerne skal ikke være forpliktet til å promotere
trafikkportalen.
7. Trafikkportalen skal ikke drive med billettsalg, men kan på sikt integrere
billettbestillingslenker dersom dette kan gjøres på en konkurransenøytral
måte.
Det er dog viktig at detaljene blir riktig, og jeg tror det er lurt om
så mange av oss aktive i OSM-miljøet bidrar med våre innspill i
prosessen. En av datakildene til trafikkportalen er så vidt jeg vet
norsk veidatabank, dvs. vegvesenets veikartdatabase. Hvorvidt dette
dekkes av punkt 1 (kartdata) eller punkt 5 (datasett fra statens
vegvesen) er uklart for meg. En annen er ruteinformasjonen til Ruter og
Trafikanten. Alle disse bør få bruksvilkår som gjør at relevante
databiter kan importeres i OpenStreetmap - hvis vedtaket til regjeringen
skal sies å være oppfylt. Jeg mistenker de kan finne på å glemme andre
aktører enn kommersielle bedrifter hvis de ikke blir minnet på om
eksistensen av andre måter å lage tjenester på. :)
Prosjektet er nærmere beskrevet i nasjonal transportplan for 2014 om
klimatilpassing,
<URL: http://www.ntp.dep.no/2014-2023/pdf/rapporten_klimatilpassing.pdf >:
Statens vegvesen har inngått samarbeid med NRK, Ruter og Trafikanten
om å etablere en felles rute- og trafikkportal på internett fra 2011,
som kostnadsfritt skal tilby ruteopplysninger og trafikkinformasjon
i sanntid for publikum. Målet er å etablere en løsning hvor all reise-
og trafikkinformasjon finnes ett sted. Informasjonen vil primært ta
utgangspunkt i brukerens nærområde, men også vise opplysninger for
lengre reiser. Portalen vil i første omgang tilby rutetider og
reiseplanlegger for ferjer, tog, trikk og buss i Østlandsområdet, samt
en ruteplanlegger for hele landet basert på trafikkdata og data fra
vegtrafikksentralene som løpende håndterer hendelser på vegen.
Etter lanseringen i 2011 skal trafikkportalen videreutvikles. Før vi
kommer til neste NTP-periode vil den sannsynligvis inneholde prognoser
for vær- og føreforhold og ha landsdekkene ruteplanlegger for fly 1 ,
ferjer, tog, trikk og buss. Videre vil den integrere en multimodal
reiseplanleggingstjeneste basert på MultiRIT 2 , det vil si en
tjeneste for å finne det beste reisealternativet og ferdsel i forhold
til trafikken, som gjelder alle transportformer og alle faser av
reiseprosessen. En reisende vil da kunne finne den mest
hensiktsmessige reisemåten, enten det er med bil, buss, båt, tog eller
fly.
Til tross stor usikkerhet er det ventet at godstransporten vil øke i
de kommende tiårene. Vegtransporten over landegrensen vil øke, og med
dette flere utenlandske lastebiler. Gjennom trafikkportalens
datagrunnlag og integrerte flåtestyringstjenester vil nyttetrafikken
få en løsning som ruter dem fram til serviceanlegg, hvileplasser og
terminaler, og leder dem fram til destinasjoner, når det er eller
oppstår framkommelighetsproblemer. Det blir også laget
informasjonsløsninger for Park & Ride for dem som etterspør enkle
overganger fra privatbil til andre transportformer, samt for
kameratkjøring for å utnytte kapasiteten til privatbilene i rushtiden
bedre. Rådataene som brukes i for eksempel trafikkportalen skal være
fritt tilgjengelige for andre som ønsker å bruke disse, via en
datavarehusløsning og formatet DATEX II 3 . Dette innebære et
sømløst samarbeid mellom de nordiske landene og resten av EU.
Gjennom hele NTP-perioden vil det være fokus på implementering av
løsningene og videre utbygging av datanettverket, samt etablering av
gode grensesnitt. Foruten internett er målet å bygge ut grensesnittet
mot passasjerer om bord i båter, tog og buss. Erfaringene fra
prosjektet WiseCar 4 vil danne grunnlag for intelligente
førerstøttesystemer. Dette vil kreve en handlingsplan som sikrer
ressurser, kompetanseoppbygging og personell. For Statens vegvesen vil
det kreve 15 millioner kroner årlig til å drifte og utvikle systemene
som tilgjengeliggjør kvalitetssikret informasjon, samt felles
trafikkportal.
Det er grunn til å regne med at den teknologiske utviklingen vil
muliggjøre mer sofistikerte logistikkløsninger og
trafikksikkerhetssystemer. EU arbeider med å sette krav til data- og
kommunikasjonsenhetene som skal brukes i de nye bilene, biler som vil
være i markedet om få år. Implementering av eCall 5 på nye europeiske
biler i 2014 er et eksempel på slik ny teknologi.
Jeg mistenker riktig måte å følge opp dette på er ved å skrive brev til
departementet, som de enten følger opp selv eller sender videre til det
de mener er riktig aktør.
--
Vennlig hilsen
Petter Reinholdtsen
More information about the kart
mailing list