[NUUG kart] Sport

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Wed Sep 19 21:50:52 CEST 2012

On Sun, 16 Sep 2012 14:04:03 +0200, Vidar Gundersen wrote:

> Jeg har jobbet litt med å tolke turkartsymbolstandarden fra Kartverket
> de siste dagene.
> Det er relativt lite sport=* som er lagt inn i OSM. Vi har
> Idrettsanleggsregisteret som vi fortsatt kan gjøre en innsats for å
> importere resten av.

Ja, det hadde vært fint å få tagget flere steder der det er sportsaktiviteter.

> Noen spørsmål har dukket opp:
> - Finnes det eksempel på noen som har lagt inn noe knyttet til rafting?
> - Hva bruker man for brettseiling? sport=windsurfing?

Jeg synes sport=windsurfing virker passende. I følge taginfo er den noe
brukt allerede. Også sport=rafting er brukt, men bare med noen få
forekomster. Har ikke sett eksempler på bruk, men om man har mulighet er
det jo også nyttig om man legger inn mer info om elva. Sjekk f.eks.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Whitewater_sports. Har for øvrig selv
markert noen steder med waterway=waterfall og waterway=rapids, men
sistnevnte tag er merket som "abandoned" i wikien.

Det er egne områder for vannsport på sjøen i Oslo. (Det er forbudt med
vannsport utenfor disse områdene.) Er dette noe som bør legges inn i
OSM?

Dessuten har jeg hatt lyst til å markere steder der det er stupetårn
eller -brett, men er litt usikker på hvordan dette bør tagges siden
sport=diving tidligere tydeligvis har blitt brukt om dykking. (Nå har
man heldigvis begynt å bruke sport=scuba_diving isteden.) Kanskje
man_made=tower og tower:type=diving i tillegg?

Hilsen Håkon.