[NUUG kart] Løpbart gårdstun?

Cato Heskestad cato.chen at gmail.com
Fri Feb 1 09:05:15 CET 2013

Hei. Jeg har etterhvert lagt merke til at det i den norske
Map_Features på wikien har kommet inn et skille mellom løpbare og
ikke-løpbare gårdstun (farmyard / residential). Jeg har ikke noe
kjennskap til dette begrepet, det er kanskje et orienteringsbegrep?
Hva gjør et gårdstun løpbart? (Menes altså hele arealet, og ikke kun
en vei/sti gjennom?)

Min erfaring fra landsbygda er at det er privat vei/sti gjennom
gårdstun som _kan_ være farbar (i utgangspunktet ikke, jf [1]), derfor
har jeg tenkt at 'farmyard' signaliserer privat område, men at vei/sti
kan tagges med f.eks. 'foot=yes/permissive' der det vites sikkert.

Jeg og flere har tagget en rekke gårdstun som 'farmyard' før dette
skillet kom inn i wikien, og jeg har ikke klart å finne noen diskusjon
om dette. Derfor har jeg ikke gått igang med massiv omtagging.

Setter pris på kommentarer, andre synspunkter.

Hilsen Cato Heskestad

[1] "Allmennhetens ferdselsrett på private veger",
http://strandsone.dirnat.no/dokument.aspx?ID=3