[NUUG kart] Tanker rundt import av NLOD-lisensierte data til OSM (Was: [NUUG kart] Holdeplasser fra www.kolumbus)

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Feb 21 15:21:04 CET 2013

La meg først si at ditt initiativ her er veldig bra.  Jeg håper OSM
etter hvert kan få en komplett oversikt over alle bussholdeplasser i
Norge.

Men, det er noen skjær i sjøen.

[Gorm E. Johnsen]
> Har importert bussholdeplasser i Rogaland fra NLOD-lisensiert GTFS datasett
> fra www.kolumbus.no.
> Merket alle changeset-ene med source=www.kolumbus.no.
[...]
> I områder med flyfotodekning har jeg plassert noden på
> busskuret. Uten flyfoto satte jeg noden ca midt i mellom eventuell
> eksisterende node og kolumbus sin plassering.

NLOD har følgende krav:

  5. Navngivelse

  Lisenstaker skal navngi lisensgiver slik det blir spesifisert av
  lisensgiver, og henvise til denne lisensen. Når det er praktisk
  mulig, skal lisenstaker lenke til både denne lisensen og til kilden
  til informasjonen.

  Hvis lisensgiver ikke spesifiserer hvordan navngivelse bør foretas,
  skal lisenstaker normalt oppgi følgende: «Inneholder data under
  Norsk lisens for offentlige data (NLOD) tilgjengeliggjort av [navnet
  på lisensgiver]».

  Hvis lisensgiver har spesifisert at informasjonen kun er
  tilgjengelig under en bestemt versjon av denne lisensen, jf. punkt
  10, skal Lisenstaker oppgi dette.

  Er informasjonen endret skal lisenstaker tydelig angi at endringer
  er blitt gjort av lisenstaker.

  6. Forsvarlig bruk

  Lisenstaker skal ikke bruke informasjonen på en måte som fremstår
  som villedende, og heller ikke fordreie eller uriktig fremstille
  informasjonen.

  Verken lisensgivers eller andre bidragsyteres navn eller varemerker
  skal bli brukt for å gi støtte til, for å anbefale eller for å
  markedsføre lisenstaker eller produkter eller tjenester som benytter
  informasjonen.

Hvor langt er det greit å flytte datapunktene før navngiving (i dette
tilfellet source-tagen) til kolumbus.no må fjernes?  Jeg antar det
finnes en øvre grense for hvor langt unna sitt eget datasett folkene
www.kolumbus.no vil bli assosiert.

Hvor langt er det greit å flytte datapunktene og beholde navngivingen
før en risikerer å få påstand om at OSMs database over
bussholdeplasser fremstår som villedende?  Kanskje source-taggen bør
fjernes med en gang et punkt blir flyttet?

Det er kanskje ikke problemstillinger folkene hos kolumbus har tenkt
over, og det bør kanskje avklares før det blir uenighet om tolkningen?

--
Vennlig hilsen