[NUUG kart] Tanker rundt import av NLOD-lisensierte data til OSM (Was: Holdeplasser fra www.kolumbus)

Gorm E. Johnsen nuug at gorm.cc
Thu Feb 21 17:18:59 CET 2013

Om punkt 5:
Dette vil framgå av artikkel på wikien (som jeg straks skal skrive). I
kommentarene til lisensen: *Det er heller ikke et krav at hvert enkelt
dataelement skal navngis. Et slikt krav ville for eksempel ha gjort det
vanskelig å tilfredsstille kravet om navngivelse der data fra en rekke
forskjellige kilder presenteres i et kart. I stedet kan kilden oppgis
nedenfor kartet, på en «Om»-side, eller lignende.

*
Alle data i osm er i endring. Det er prosjektets natur. Ingen kan forvente
å hente data fra osm og kun finne de eksakte opplysninger som opprinnelig
ble importert.

Om punkt 6:
Er det lisensbrudd å korrigere en feilaktig posisjon i orginal-datasettet?
Nei, tvert i mot: Punkt 2 i lisensen sier dette ganske klart:

   - *kopiere informasjonen* og *tilgjengeliggjøre informasjonen* for andre,
   - endre *informasjonen* og/eller sette sammen *informasjonen* med annen
   informasjon, samt å
   - *kopiere* og *tilgjengeliggjøre* slik endret eller sammensatt
   informasjon.

Om Petters kommentarer:
Legg merke til at jeg satte source-taggen i changeset-et. Det er kun der
det hører hjemme. Dermed henger ikke referansen til kolumbus igjen på noe
annet enn den versjonen som ble opprettet på bakgrunn av deres data. På
samme måte sletter jeg nesten alltid source-tagger som står på osm-objekt.

Hvis en holdeplass blir flyttet så langt at en ikke finner det i terrenget
på den posisjonen, er det villedende. Det ville også, osm-sjargong, blitt
kalt vandalisme og (forhåpentligvis) reversert.

-gorm

Gorm E. Johnsen