[NUUG kart] Omstrukturering av skog i Marka

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Tue Jan 8 09:54:40 CET 2013

Vidar Gundersen wrote on 07.01.2013 20:14:10:

> mindre den er
>
> Premissene er at vi har (eller får) data.
> Naturvernere, skogeierne og allmenningene har oversikt.
>
> Jeg har nå data: NOA har oversikt over uberørt skog i Marka. For at
> dette skal vises må skogen som ikke er uberørt vises som mørkere
> grønt, dvs landuse=forest.
>
> Her på listen er denne kontroversiell, til tross for at denne brukes i
> resten av Europa. Har dere forslag til tagging som viser dette i
> standard OSM-Mapnik nå (inntil noe annet blir implementert i det mest
> vanlige stilsettet)? Hvis det ikke kan bli synlig gidder jeg ikke
> [...]

Helt generelt synes jeg ikke vi skal tagge for rendringen. Det har vi vel
alltid hatt som hovedregel.  Å bruke landuse=forest for å oppnå en annen
farge blir veldig galt.

Jeg syens som jeg har sagt tidligere at landuse=forest er det mest riktige
i Norge selv om skogen er plantet. Når det er 2-300 år siden den ble
plantet oppleves den som viltvoksende skog. Unntaket er der man ser at det
er plantet skog, og den kan man godt tagge annerledes.

Jeg støtter forslaget om å bruke tilleggstagger for tetthet, hogstfelt og
annet. Jeg er også tilhenger av å bruke det de evnt har brukt i resten av
verden. Å finne opp hjulet hver gang her i Norge er ikke smart.

Og om man vil ha vist dette i en rendring så får man foreslå det for de
som steller med mapnik på openstreetmap.org, eller vi kan lage en passende
rendring på openstreetmap.no.