[NUUG kart] Bomstasjoner (var Turkartdata i Sørum kommune)

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Fri Jan 11 23:16:24 CET 2013

On Fri, 11 Jan 2013 16:42:13 +0100, Espen Isaksen wrote:

> Har du fått noe svar fra Sørum Håkon?
>
> Jeg fikk følgende svar fra Anders på Twitter:
> https://twitter.com/andersmalum/status/288375892600827904

Hei. Nei, har dessverre ikke hørt noe ennå, men flott at du har! Jeg
hadde kanskje foretrukket et noe mer direkte svar, men jeg regner det
uansett som tilstrekkelig og går ut i fra at det er greit å bruke
dataene i OSM. Så jeg har nå i tillegg til KML-filene lagt ut dataene i
formater som trolig er mer egnet som utgangspunkt for opplasting til
OSM:

http://geo.stordahl.org/sorum-turkartdata/

Det er metadata i KML-filene som ikke er tatt vare på i forbindelse med
konverteringen til de andre formatene. Så spesielt taggene som er brukt
på fot- og sykkelruter i OSM-filene kan ikke antas å stemme med
virkeligheten.

Det hadde vært fint å få med metadatene i konverteringen, men det virker
vanskelig ettersom de er kodet med HTML inne i KML-filene. Så det er nok
lurt å også se på KML-filen i Google Earth eller et annet program for
visning av KML-filer for å få mer informasjon om de forskjellige
rutene/løypene. Kodene som er brukt ser ut til å være fra
SOSI-standarden, og jeg tror dette kan være et relevant dokument:

http://www.statkart.no/?module=Files;action=File.getFile;ID=47315

Jeg har sett litt mer på dataene, og for fot- og sykkelruter er det en
del som allerede er lagt inn i OSM, blant annet der de følger større
veier. Noen steder overlapper dataene og andre steder er linjene mer
eller mindre parallelle, muligens f.eks. der sykkelrutene følger veien
mens fotruten går på fortau.

Er det noen som er kjent i Sørum eller andre som har lyst som vil være
med på å legge inn dataene? Ellers skal jeg prøve å få sett mer på det
etterhvert.

Hilsen Håkon.