[NUUG kart] SOSI-OSM-Verktøy [svar]

Atle Frenvik Sveen atle.sveen at gmail.com
Fri Oct 4 13:17:18 CEST 2013

> [Sverre Didriksen]

> Apropos SOSI-formatet, så er
> interessant lesing.  Synes dog han overdriver jobben med å kompilere
> gdal.

Hei!

Fant ut at bloggposten min er nevnt her, så fikk lyst til å svare. Siden
jeg ikke var subscriba fra før blir vel dette en ny tråd, beklager det.

Når det gjelder å overdrive jobben med gdal vil jeg gjerne få utdype:

Nei, det er ikke spesielt vanskelig å kompilere fyba eller Statkarts fork
av gdal på en linux-maskin (det tok meg 5 min), men for "folk som bare vil
ha dataene" blir det et ekstra skritt. I tilegg blir det et problem hvis
man tidligere har installert gdal via apt-get. Da får man problemer med
oppdateringer etc, man må selv følge med på dette. Sikkert greit hvis det
enest du bruker gdal til er å lese SOSI-data, men hvis man bruker det i
andre sammenhenger også kan det være et problem.

Dog, "problemet" her er vel at gdal-maintainerene ikke vil ta inn
SOSI-støtten i hovedbiblioteket. fordi det er et sært, lite format og har
en additional dependency på FYBA.

(beklager om dette er utenfor scope på listen)

-a

--
Atle Sveen
MAIL: atle.sveen at gmail.com /