[NUUG kart] SOSI-OSM-Verktøy [svar]

Thomas Hirsch Thomas.Hirsch at kartverket.no
Fri Oct 4 13:53:04 CEST 2013

> Dog, "problemet" her er vel at gdal-maintainerene ikke vil ta inn SOSI-støtten i hovedbiblioteket.
> fordi det er et sært, lite format og har en additional dependency på FYBA.

SOSI-driveren er med i hovedbiblioteket siden 1.8.0 - det er ikke poenget at det er sært og lite. :) Da finnes flere i lista, og hvis du skal bli et universelt konverteringsverktøy så får du bare ta med alt du kan få som format. Problemet er at den har en ekstern dependency, og blir dermed behandlet som de andre sære småformatene og databaser som har dependencies, og ikke kompilert inn som default. Oracle Spatial for eksempel.

Og når vi snakker selve dependency så skjønner jeg godt at den ikke blir inkludert som default. Biblioteket har levd nesten like langt som standarden, og ikke aller trenger støtte for OS/2 og DOS disse dager og hele dette skrotet som samler seg over de årene. I tillegg er den skrevet "på norsk".

Heldigvis finnes helter som rydder opp i dette. :) -> https://github.com/atlefren/sosi.js & https://github.com/kartverket/fyba/pull/2