[NUUG kart] SOSI-OSM-Verktøy [svar]

Thomas Hirsch Thomas.Hirsch at kartverket.no
Fri Oct 4 18:36:30 CEST 2013

Dette er mitt svar mens jeg håndterer et barn med andre hånden. Beklager hvis det var litt kjapt. ;)

Det lengre svaret er at ESRI Shape har så mange tilfeldige begrensninger at det anses som uegnet for utveksling av geodata. Et eksempel er samiske tegn som ligger utenfor alle ISO-8895-*-tegnsett. Attributnavn, filstørrelse, osv. Offisiell støtte av shape i Kartverket har gått ut i dette året, og selv ESRI anbefaler å ikke bruke shapefiler lenger.

Strategien framover er å støtte de to formatene SOSI og GML, og tilby GeoJSON med flere der det er mest meningsfullt.

Når det gjelder selve frislippet så hadde vi et ganske kort tidsfrist til å validere filene, og måtte bestemme os for ett format utover SOSI. Det ble GeoJSON siden den er mer eller mindre direkte brukbar i nett-sammenheng, og har god støtte for UTF-8. I fremtiden kommer vi å tilby GML, når skjemaspesifikasjonen er fullstendig.

Vi har mulighet til å tilby flere formater etter behov, men jeg tviler på at vi går tilbake til Shape.