[NUUG kart] Parkeringsplasser Trondheim

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Thu Oct 17 08:44:37 CEST 2013

> On 16.10.2013 21:29, Espen Oldeman Lund wrote:
>
> Noen som er kjent i Trondheim som kan legge til access=private på de
> p-plassene som skal ha det?
>
> Det er ganske mange p-plasser i dette området som jeg neppe trur er for
> vanlig bruk:
> http://www.turkompisen.no/#15/63.4078/10.4469/skikart

En grunn til at det er så mange parkeringsplasser i det området er at
det er mange butikker der. Noen av parkeringsplassene er nok egentlig
bare for kundeparkering til disse, men selv om jeg har parkert der
flere ganger kan jeg ikke huske hva skiltene sier (det er i alle fall
gratis å parkere for kunder). Det er heller ikke helt uvanlig at
parkeringsplasser i borettslag er offentlig regulert - det er i alle
fall en slik i borettslaget der jeg bor [1].

For å se detaljer om hvordan parkeringsplasser er tagget kan man
bruker ParkingMap [2]

2013/10/16 Anders Fougner <anders.fougner at gmail.com>:
> Jeg tror altså taggingen er riktig på det meste...

Den er ikke feil når det bare står amenity=parking, det er bare ikke
lagt inn informasjon enn at det er en parkeringsplass der. Ved å kikke
på wiki-sidene til amenity=parking [3] og Key:access [4] ser de ut som
om relevante tagger er:

access=yes: Alle kan parkere der
access=private: Parkering kun for de som eier eller har avtale med
eier (muligens indirekte)
maxstay=2h: Kan stå max to timer
fee=yes: Må betale
fee=no: Gratis
fee=Mo-Fr 06:00-18:00: Betaling i tidsrom
access=customers: Kundeparkering, men det ser ut som om det er brukt
access=destination og access=customer også.

PS: For å gå på tur eller ski i dette området er det vanligst å bruke
parkeringsplassene på Bekken eller Lohove.

[1]: http://www.openstreetmap.org/#map=19/63.38062/10.33827
[2]: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Parking_Map
[3]: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dparking
[4]: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access