[NUUG kart] Håndtering av frigitt kartdata

Espen Oldeman Lund espen at espenpost.com
Mon Sep 30 21:29:05 CEST 2013

Hei!

Som dere ser så har jeg sendt en forespørsel til Kartverket om bruk av de
nylig frigitte dataene i OSM. Men som tidligere nevnt så tyder alt på at
data kan brukes i OSM, så jeg tenkte at vi bør begynne å diskutere hvordan
vi håndterer dette framover.

Det er i hovedsak vbase(veger) og N50 som er aktuelt å bruke i OSM.

Jeg tenker at de i grove trekk er fire måter og håndtere disse dataene på:
1. Importere direkte uten å se på konflikter
2. Importere med en mer eller mindre automatisk prosess
3. Ingen import, men en prosess der hver enkelt OSM'er plukker ut elementer
for sitt lokale område og legger inn i OSM
4. Ignorere dataene og ikke bruke de i OSM

Hvilken framgangsmåte som velges avhenger sjølsagt av datasettet.

N50 inneholder jo en drøss av ulike data så før en går igjennom detaljene
på de, så synes jeg det hadde vært fint å fått generelle kommentarer fra
OSM'er på hvordan vi skal håndtere disse dataene.

mvh
Espen

--
http://www.turkompisen.no