[NUUG kart] Vejklassificering

Hans Olav Skogstad hans-olav.skogstad at online.no
Tue Mar 4 17:59:43 CET 2014

On Tue, 04 Mar 2014 16:53:22 +0100, Jakob Toftkær <jakob at toftkaer.dk>
wrote:

> Hej,
> Jeg er newbie til denne mailinglist så jeg vil starte med at undskylde
> for evt. mangel på etikette (og Norskkundskaber) :-)
>
> Jeg har i nogle år redigeret OSM og efter at være flyttet til
> Norge(Stavanger) er jeg begyndt her også. Jeg er kommet for skade at
> have ændret en del "secondary" highways til "tertiary" i Stavanger da
> deres funktion kun er meget lokal jævnfør OSMs egen definition (
> "Tertiary roads also serve to move traffic away from narrower or quieter
> streets (represented by highway=residential
> [...]

Jeg synes den norske måten å gjøre det på bra og gir en klar definisjon
hva som skal merkes hvordan.
Spania har noe av den samme tankegangen, så dette er ikke helt ukjent i
OSM-sammenheng:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/ES:Map_Features#Highway_.28Carreteras.29

Du må også huske at den generelle beskrivelsen på wikien skal passe til
"hele verden", og må derfor være veldig generell. Jeg ser på denne mer som
en veiledning for det enkelte lands wiki-side, der det så vil finnes en
detaljbeskrive av den enkelte k'=* og hvordan den skal brukes.

Vi har jo allerede hatt en del diskusjoner på lista om hvordan tertiary og
"mindre" veier skal skilles. Særlig har det vel vært litt ukarhet om hvor
skillet mellom unclassified og track (og forskjellige tracktype) skal
håndheves. Så igjen, det er veldig godt å ha en klar definisjon å forholde
seg til på det som er høgere opp i hierarkiet.

I tillegg slipper man "finger'n i været" måten i tegne på. Veier i
forskjellige deler av landet kan være av forskjellig stand og
trafikkbelasning, men alikevel fylle skoen til samme type vei.

--
MVH
Hans Olav Skogstad