[NUUG kart] Vejklassificering

Jakob Toftkær jakob at toftkaer.dk
Tue Mar 4 16:53:22 CET 2014

Hej,
Jeg er newbie til denne mailinglist så jeg vil starte med at undskylde
for evt. mangel på etikette (og Norskkundskaber) :-)

Jeg har i nogle år redigeret OSM og efter at være flyttet til
Norge(Stavanger) er jeg begyndt her også. Jeg er kommet for skade at
have ændret en del "secondary" highways til "tertiary" i Stavanger da
deres funktion kun er meget lokal jævnfør OSMs egen definition (
"Tertiary roads also serve to move traffic away from narrower or quieter
streets (represented by highway=residential
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dresidential> or
highway=unclassified
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dunclassified>) and
onto wider arterial routes (highway=secondary
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dsecondary> or greater)
more suited for heavier traffic"). Jeg er dog høfligt blevet bedt om at
ændre det tilbage til "secondary" pga. Norske guidelines der siger at
alle "fylkevege" tilhører denne katagori.

Secondary er i følge OSM " A highway which is not part of a major route,
but nevertheless forming a link in the national route network." Denne
definition syntes jeg ikke passer på en del af de "secondary" roads som
OSM indeholder i Norge.

Derudover kan man sammenligne med tilsvarende byer i Sverige, Danmark og
andre europæiske lande hvor Secondary har en funktion der mere stemmer
overens med OSMs definition.

Mit spørgsmål er om det ikke er vigtigere at se på en vejs funktion frem
for dens administrative tilhørsfolhold under katagorisering da det man i
sidste ende skal bruge et kort til er at komme fra A til B nemmest
muligt? Er man interesseret i hvem der "ejer" en vej kan man jo bare
benytte "vegvesnets vegkart".

Når alt dette er sagt kan jeg sagtens forstå at en Secondary vej i
Stavanger har samme betydning som i Bergen og at man derfor skal benytte
samme definition (og jeg kommer nok også til at omgøre mine Stavanger
ændringer).  Jeg mener blot at OSM Norge har en lidt for mekanisk
definition der ikke tager højde for hvad en vej faktisk bliver brugt til.

mvh Jakob