[NUUG kart] Den Norske Turistforeningen (DNT) sjekker inn

Hans Kristian Flaatten hans.kristian.flaatten at turistforeningen.no
Fri Mar 14 23:13:43 CET 2014

On 14 Mar 2014, at 21:55, Arno Teigseth <arnotixe at gmail.com> wrote:

> Velkommen til lista og takk for spørsmålet. Musikk i våre ører. Når
> det gjelder kartdata er ofte ikke det tekniske det største problemet.
> Vanligvis er det lisens/bruksvilkår som står i veien for å bruke
> andres kart i et slikt åpent prosjekt som OSM.
>
> Men hva kan være bedre enn å ha en mann interessert i å øke tilgangen
> til dataene?

Vi har allerede kommet et godt stykke på vei, både politisk og teknisk, for å
åpne mye av den dataen vi forvalter under en CC BY-NC 3.0 NO lisens.
Er det en lisens som er forenelig med OSM?

Jeg tenker i første omgang at det å få ut oppdatert hyttedata samt de merkede
stiene og vinterløypene er det viktigste. Vi ser også på OSM som en mulig
plattform for å kunne forvalte DNTs løype- og rutedata. På sikt vil det være
aktuelt å kurse medlemsforeninger i hvordan jobbe bruke OSM for å forvalte
disse dataene.

Hvilken støtte har OSM for å forvalte metadata til ruter?
Hvis vi velger å flytte forvaltningen over i OSM, hvordan kan vi hente ut denne
dataen fra OSM for å kunne fortsette å vise rutene i de systemene vi har i dag?

Jeg mener personlig at OSM har mange likhetstrekk med DNT og at det i aller
høyeste grad er i DNTs interesse å ha et tettere samarbeid med OSM og
ildsjelene som driver prosjektet. Jeg kan ordne møter med de riktige personen
i DNT hvis det er noen her som ønsker å snakke om OSM og DNT kan benytte
seg av den infrastrukturen og verktøyene som OSM leverer.

mvh
Hans Kristian