[NUUG kart] Den Norske Turistforeningen (DNT) sjekker inn

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Mar 14 23:20:26 CET 2014

[Hans Kristian Flaatten]
> Vi har allerede kommet et godt stykke på vei, både politisk og
> teknisk, for å åpne mye av den dataen vi forvalter under en CC BY-NC
> 3.0 NO lisens.  Er det en lisens som er forenelig med OSM?

Nei.  OpenStreetmap tillater kommersiel bruk, og data lisensiert med
non-commercial-klausul er dermed ikke aktuelt å ta med i
OpenStreetmap.

> Jeg tenker i første omgang at det å få ut oppdatert hyttedata samt
> de merkede stiene og vinterløypene er det viktigste. Vi ser også på
> OSM som en mulig plattform for å kunne forvalte DNTs løype- og
> rutedata. På sikt vil det være aktuelt å kurse medlemsforeninger i
> hvordan jobbe bruke OSM for å forvalte disse dataene.

Høres bra ut.  Der har jo mange frivillige allerede holdt OSM
oppdatert i flere områder landet, og jo flere gode krefter som jobber
sammen, jo bedre. :)

> Hvilken støtte har OSM for å forvalte metadata til ruter?

En kan lage egne tagger hvis en vil ha mer informasjon i datasettene
enn det som er i dag.

> Hvis vi velger å flytte forvaltningen over i OSM, hvordan kan vi
> hente ut denne dataen fra OSM for å kunne fortsette å vise rutene i
> de systemene vi har i dag?

Jeg har brukt osmosis til å fiske ut delsett av OSM-data.  Det kan
antagelig også dere gjøre. :)

> Jeg mener personlig at OSM har mange likhetstrekk med DNT og at det
> i aller høyeste grad er i DNTs interesse å ha et tettere samarbeid
> med OSM og ildsjelene som driver prosjektet. Jeg kan ordne møter med
> de riktige personen i DNT hvis det er noen her som ønsker å snakke
> om OSM og DNT kan benytte seg av den infrastrukturen og verktøyene
> som OSM leverer.

Hyggelig å høre.  Håper noen frivillige har tid til å bli med. :)

--
Vennlig hilsen