[NUUG kart] Adresseimport fra NVDB

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Tue May 6 16:09:50 CEST 2014

> [...]
> sted, vil det også matche andre steder på samme høyde. Men forflytter du
> deg bare 100-200 høydemeter er det "ravgæli"; typisk forskjøvet så mye
> at det er vanskelig å se hvilke hus som egentlig har blitt tracet.
> Forskyvningen ser man f.eks. hvis man sammenlikner med både GPS-spor og
> N50.
> Jeg har opplevd dette bl.a. i Oppdal, Trondheim, Meråker, Jotunheimen og
> Hallingdal. Finner man en sti eller veg som krysser endel høydekurver og
> er tracet etter Bing, er den gjerne over 200m (!) forskjøvet enkelte

Jeg bruker fastpunktene i landsnettet til å korrigere Bing-bildene (
http://www.kartverket.no/Kunnskap/Kart-og-kartlegging/Referanseramme/De-koordinatbestemte-fastmerkene/).
Disse merkene er ofte synlig på Bing-fotoene (i alle fall hvis du vet sånn
noenlunde hvor de er).

Jeg finner de ikke på nettet nå, men for noen år siden lastet jeg ned og
lagde meg gpx-filer. En for Sør-Trondelag og en for Akershus. F.eks
vedlagte bilde viser at fastpunktet på Moholt i Trondheim bommer med ca. 5
meter (Fastpunktet er rett under O nr. 2 i "MOHOLT"). Forresten var de
forrige Bing-bildene lysere og skarpere og det var lettere å se
fastpunktene, men det endrer jo seg hele tiden.