[NUUG kart] Import av Elveg-data: Veien videre

Christer van der Meeren cmeeren at gmail.com
Sun Apr 5 14:07:43 CEST 2015

Geir Ove og jeg (og noen flere her og der) har hatt en god diskusjon på
forumet <http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=30496> om import
av Elveg-data. Et par ting bør diskuteres av flere (se lenger nede), så jeg
tar det nå tilbake til mailinglisten.

Først: "Import" av Elveg-data (det blir mer eller mindre en helmanuell
prosess) har slik jeg ser det to formål:

1. Forbedre geometri på eksisterende veier
2. Legge inn manglende data (både hele veier og tags på eksisterende veier,
f.eks. fartsgrenser)

Tips til fremgangsmåte:

1. Forbedring av geometri: "Improve way accuracy" i JOSM. Dette for å ta
vare på relasjoner osv. ("replace geometry" skaper trøbbel her).
2. Legge inn manglende data: *Manglende veier* kan kopieres fra Elveg og
kobles manuelt på eksisterende veier. *Manglende tags* kan enten tas vei
for vei når man forbedrer geometrien, eller ved å søke etter f.eks.
"maxspeed=30" i Elveg-laget og legge inn samme tag på tilsvarende veier i
OSM-laget. Eksisterende OSM-tags bør beholdes med mindre man vet at Elveg
er korrekt (intet datasett er 100% korrekt). (Det er for øvrig ikke
hensiktsmessig å kopiere inn nvdb:id-taggen fra Elveg-dataene over til OSM.)

Sporing av progresjon: Elveg-data er allerede delt opp etter kommuner.
Dersom det trengs videre progresjonsmåling/-rapportering, så kan man i hver
kommune kan slette de veiene man er helt ferdig med fra Elveg-filen for å
holde styr på hvor mange veier man har igjen (regner med antall veier i en
osm-fil kan telles på en enkel måte). Dette kan f.eks. legges i en tabell
på wikien. Dette kan imidlertid være problematisk om man først går gjennom
alle veier for å forbedre geometri (og sletter veiene for å holde styr på
hvilke du er ferdig med), og så starter på nytt og går gjennom alt for å
søke etter og fylle inn tags fra Elveg. Kan hende jeg henger meg opp i
detaljer nå.

Annet:
 - Veier i Elveg uten tags legges i XXXXdeleted_elements.osm. Bør sjekkes
manuelt.
 - Elveg-datasett oppdateres nå kontinuerlig. Vi kan ta vare på det som
konverteres av elveg2osm fra gang til gang og sammenligne med nye
konverteringer for å holde styr på endringer i Elveg-data, og manuelt legge
inn nye veier osv. som beskrevet over.

*TIL DISKUSJON:*

1. OSM-tagging av skogsbilveg. Har blitt diskutert her på listen før, men
kan ikke se at det har blitt nådd konsensus, og diskusjonen var kanskje
ikke helt relevant for akkurat dette - Geir Ove sa det fint på forumet:

*«Jeg er usikker på om den diskusjonen er relevant for denne
konverteringen. I konverteringen fra Elveg er spørsmålet hva veger som har
VEGSTATUS=S (skogsbilveg) skal tagges som, uavhengig av andre definisjoner
av "skogsbilveg". Av de jeg vegene jeg kjenner til som har VEGSTATUS=S, så
kan alt passe som highway=track, med forskjellig tracktype fra grade1/2
(vegen til Estenstadhytta i Trondheim), til grade3/4 (traktorveger med dype
spor og høyt gress i midten). Fordelen med track er at det vil være rikitg
for de fleste (mulig unntak for fjellveger mellom større veger), og at de
kan raffineres utfra lokalkunnskap med tracktype.»*

Selv foreslår jeg at elveg2osm i konverteringen tagger VEGSTATUS=S som
highway=track, og så bruker man eksisterende OSM-tags dersom veien
eksisterer (eller overstyrer dersom man har lokal kunnskap).

2. Melde fra om import til OSM/DWG. Slik det er skissert over blir dette en
ganske manuell prosess, så jeg antar at vi ikke trenger dedikerte
import-brukere, men vi bør gjerne si ifra likevel om hva vi gjør og hvordan?