[NUUG kart] Import av elver, bekker og vann fra statkart N50

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Sun Feb 1 21:27:14 CET 2015

Hei!

Fint du har lagt ut ferdiglagde OSM-filer. Det gjør det mye lettere å
sjekke. Jeg tror også det er lurt å begrense N50-uttaket til én
datatype om gangen slik du har tenkt. Det gjør det lettere å sjekke de
objektene som importeres. Jeg har et par kommentarer i første omgang:

1. Jeg ser du bruker source="statkart N50" og source:date=* på alle
ways og relasjoner. Her bør det vel settes source=Kartverket og
eventuelt source:date=YYYY-MM-DD om relevant, og de bør settes på
endringssettet istedenfor på alle objektene slik det er beskrevet på
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Kartverket_import.
2. Jeg ser at det er en del små vann som er multipolygoner som består
en én way som igjen består av et fåtall noder. Det virker på meg
unødvendig komplisert å bruke en relasjon i disse tilfellene.
3. Kystlinjene har generelt litt spesiell behandling i OSM, sikkert
mest fordi de tilsammen er såpass lange. Det hadde kanskje vært lurt å
ta dem inn som en egen kystlinje-import som kun fokuserte på denne.
4. I punkt 3 på
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Tibnor/N50import#Ved_hver_import
er det uklart for meg hva som menes med beskrivelsen av
xxxReplaced.osm.