[NUUG kart] Status elve2osm (Var: Forslag til dugnad: import av vann og arealdekke)

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Thu Feb 26 09:52:23 CET 2015

> Når det gjelder importrekkefølge tror jeg det har lite å si om man
> importerer veier først eller områder. Hva tenker du på når du sier at "Det
> er langt lettere å jobbe med veier når ikke områdene allerede er der."? Jeg
> ser det som to uavhengige importer. (Det eneste er at det går tregere å
> laste ned data fra OSM når det er mer data i området). Det eneste er at det
> skal markeres om veier krysser elver med bru. Dette tror jeg er enklere å få
> til hvis man først importerer vann og vannveier, så importerer/legger til
> veier.

elveg2osm fra https://github.com/gomyhr/elveg2osm importerer nå bruer
i Elveg-data med bridge=yes og layer=1.

Den har også blitt flinkere til å håndtere unntak i input-data
(manglende "obligatoriske" tagger, veiparseller med feil oppgitt
lengde, osv). Jeg har fått litt mer diskplass og har nå fått testet at
scriptet kjører for alle kommunene (tidligere har jeg bare testet på
3-4).

Hvis noen vil prøve det og mene noe hva som bør prioriteres, kan jeg
se om jeg får implementert litt mer. Scriptet gir output til stderr om
ting som kan være verdt å merke seg. Noe av det er
- detekterte feil i input-data
- tagging jeg har vært usikker på og som derfor bør sjekkes nærmere i praksis
- ting som jeg var usikker på om kom til å hende i praksis og må
håndteres av scriptet når det faktisk skjer (f.eks. flere enn to noder
på samme koordinat)

Jeg tenker det kan være lurt å prioritere bort noe av det som ligger i
dataene, som f.eks. kollektivfelt (vet ikke hvordan det tagges i OSM),
ventefelt til ferge, trapper, og andre ting det finnes få av totalt
sett. Da får vi inn de mange veiene som mangler i distriktet mye
tidligere enn om vi skal håndtere alt av objekter som finnes i Elveg.

Geir Ove