[NUUG kart] Blogpost om å få noe nytte ut av Kartverkets SSR-geojson-fil

Bernt Andreas Drange bernt at berntandreasdrange.no
Tue Mar 17 09:58:25 CET 2015

Hei folkens,

Dette er min første post på listen, håper jeg ikke hopper og tramper i
åkeren.

Jeg har ikke noe særlig erfaring med kart (jeg HAR gjort noen minimale
oppdateringer på openstreetmap tidligere), men jeg fikk plutselig en
oppgave hvor målet var å vise samiske stedsnavn på et kart.

Det ble litt av en saga som jeg nå endelig har skrevet en blogpost om. Jeg
legger linken her i håp om at den kan være interessant for noen.

I blogposten beskriver jeg hvordan jeg lastet dataene inn i en
PostGIS-database, koblet stedsnavnene til stedstype og så eksporterte det i
en geojson-fil som jeg kunne bruke i CartoDB.

http://www.wunderkraut.com/blog/adventures-in-a-foreign-land-of-geographical-data/2015-03-16

Håper mine oppdagelser kan være av interesse for OpenStreetMap-miljøet i
forbindelse med import av SSR.

Jeg ser at dere har noen verktøy allerede, som kan fungere bedre, men jeg
vil anbefale å prøve ut PostGIS-metoden rett og slett fordi det gjør det
lettere å gjøre spørringer mot dataene. Det er mye forvirrende saker der
som jeg ikke tok stilling til; hva skal man gjøre hvis det finnes flere
offisielt godkjente stedsnavn?

Vennlig hilsen Bernt