[NUUG kart] Tips til ekstern GPS-enhet til sporing?

Christer van der Meeren cmeeren at gmail.com
Thu Mar 19 10:17:15 CET 2015

Men å redigere sporet, blir ikke det tukling med dataene? Hva hvis jeg
f.eks. tar feil, og det egentlig var midtpunktet "ute på buen" som var
korrekt og endene var 20m unna? Problemet med GPS er vel at den generelt
vet bedre enn deg - men du vet ikke nødvendigvis når den faktisk tar feil,
eller hvordan "sannheten" faktisk er når den tar feil. Den kan oppgi
"nøyaktig" posisjon (f.eks. 2-4m) som er helt på bærtur i forhold til
virkeligheten. Det er dette jeg ønsker å komme til livs med ekstern enhet.

Dessuten er jeg uenig i at gater mellom bygninger ikke er interessante.
Bergen er generelt godt mappet, men det er noen boligområder med gater som
ikke finnes på OSM, og disse ønsker jeg gjerne å mappe. Da hjelper det lite
at GPS-posisjonen varierer så mye at den på en rett strekning kan
"plassere" meg halvveis mellom veien jeg går på og veien ved siden av - jeg
aner ikke hva som faktisk er korrekt. (Og bildene fra Bing er veldig
upresise i dette området.)

Og hvordan vet jeg hvilke veier som er importert fra kartverket? Regner med
disse uansett ikke trengs å flyttes på for å passe med GPS-spor?