[NUUG kart] Mentorordning/parsjekk for import

Torstein Ingebrigtsen Bø torsteinibo at gmail.com
Wed Mar 25 13:35:01 CET 2015

Hei igjen,

Etter å ha sett hvor nyttig det er med innspill fra andre kan jeg tenke meg
at vi formaliserer en frivillig mentorordning/parsjekk for alle. Det vil si
at alle får tildelt en "mentor". Mentoren hjelper importøren i å komme i
gang og sjekker at alt er gjort slik importmetoden er beskrevet. Sjekken
kan gjøres før eller etter første opplasting og ellers når det er behov.

Sjekkliste (for vannimport) kan være:
  - Er alle fixme tagger fjernet og tatt korrekt hånd om:
  - Bekker snudd?
  - Midtlinje lagd for "riverbank" og alle sidebekker koblet til denne
linjen?
  - Er eksisterende data korrekt flettet sammen?
  - Er det gjort på en god måte ved kommunegrensene?
I så fall gi en god (virtuell) klapp på skulderen til importøren!

Jeg tenker at mentor legges til i ansvarswikien [1], der ønske om å få
tildelt mentor legges til eller man kan legge til en mentor selv hvis man
har gjort en avtale med vedkommende. De som ønsker å være mentorer kan da
skrive seg inn der det er ønsker. En mentor bør være erfaren med OSM og har
helst gjort denne typen import før.

[1]
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Topography_import_for_Norway/assignment

Hilsen