[NUUG kart] Vilkår for highway=Trunk

Kristoffer Hagen kristoffer_hh at live.no
Sat Oct 10 15:03:20 CEST 2015


Jeg vil anta at man kan bruke foot=no og bicycle=no eller foot=discouraged
og bicycle=discouraged på en god del highway=trunk i Oslo. 
Jeg mistenker at det bare settes opp forbudsskilt der det er mulighet for å
gå feil.

 

En raskt titt på innsynstjenesten for nasjonal vegdatabank viser at det er
strekningene 
E18 Mosseveien, E6 Klemetsrud – Ulven, Ring 3 og E18 Filipstad – Sandvika
som kan være problematiske strekninger. Disse er større veier, men ikke
motortrafikkveier i NVDB.

Det er i tillegg registrert rundt 60 skilt av typen «306.8 Forbudt for
gående og syklende» i Oslo.

 

Flesteparten av tunnelene inkl. Operatunnelen er motortrafikkveg i NVDB og
OSM.

 

Kristoffer_hh

 

Fra: kart-bounces at nuug.no [mailto:kart-bounces at nuug.no] På vegne av N/A N/A
Sendt: lørdag 10. oktober 2015 14.37
Til: kart at nuug.no
Emne: Re: [NUUG kart] Vilkår for highway=Trunk

 

Dette er vel ein av svært få vegar sett som trunk som ikkje kan brukast av
gåande og syklande. Ellers har ein jo tunnelar som også har ulike
restriksjonar, der ein del er faktisk lov til å gå i.

 

E18 Sandvika-Operatunnelen (Festningstunnelen) burde nok ha vore
klassifisert som Motortrafikkveg av SVV. Den har jo faktisk lik bruk og
restriksjon.

Trur nok det er mindre arbeid om ein set foot=no og bicycle=no på dei få
riks- og europavegar som det ikkje er lov å gå eller sykle på slik det er
med tunnelar. 

Er det ikkje råd å vekte "trunk" så lågt at når det er gang- og sykkelveg
parallelt så vil den bruke denne?


Eg har faktisk hatt eit forslag om å reklassifisere alle vegar i Norge slik
at "trunk" kun er brukt på Motortrafikkveg, men fekk ikkje mykje støtte for
dette.
Dvs at riks- og europaveg som ikkje har Motortrafikkveg status vil bli
Primary og så vil primær og sekundær fylkesveg bli secondary og tertiary.


Jan T

  _____  

From: Barslett Torbjørn <Torbjorn.Barslett at ruter.no
<mailto:Torbjorn.Barslett at ruter.no> >
Sent: Saturday, October 10, 2015 1:58 PM
To: Kristoffer Hagen; 'N/A N/A'; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> 
Subject: SV: [NUUG kart] Vilkår for highway=Trunk 

 

Ja, en bra ting med OTP er at den er open source og at vi har mulighet til
selv å bestemme hva slags veger som skal inngå i den lovlige grafen i vår
implementasjon. 

 

Men det er ikke nødvendigvis løsningen på vår utfordring her. Pr i dag er
både E18 Sjølystveien og Rv 22 sør i Fet (to veier med unektelig forskjellig
karakteristikk for en fotgjenger
) definert som Trunk og foot = undefined,
så vi løser ikke noe ved å sette denne typen veg som lovlig eller ulovlig
:).

 

Torbjørn

 

 

Fra: kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
[mailto:kart-bounces at nuug.no] På vegne av Kristoffer Hagen
Sendt: 10. oktober 2015 11:37
Til: 'N/A N/A' <gazer2175 at hotmail.com <mailto:gazer2175 at hotmail.com> >;
kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> 
Emne: Re: [NUUG kart] Vilkår for highway=Trunk

 

Hei

 

OTP har tydeligvis definert sin egen standard:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/OpenTripPlanner#How_OpenTripPlanner_uses
_OSM_tags_for_routing

Jeg vil anta at det er mulig å overstyre disse verdiene for hvert prosjekt.

 

Mvh

Kristoffer_hh

 

Fra: kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
[mailto:kart-bounces at nuug.no] På vegne av N/A N/A
Sendt: fredag 9. oktober 2015 20.10
Til: kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> 
Emne: Re: [NUUG kart] Vilkår for highway=Trunk

 

Hei,

 

Det er råd å legge til foot=yes på alle riks og europavegar, men etter mi
meining er dette noko OTP bør fikse. Om dei brukar OSM data så bør dei også
handtere land spesifikke restriksjonar. Dette er jo noko som andre
navigasjons program må gjere for at ruting skal fungere.


Som ein kan lese her:
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions
>
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions
så er default access faktisk yes for foot på trunk.

mvh
Jan T

  _____  

From:  <mailto:kart-bounces at nuug.no> kart-bounces at nuug.no <
<mailto:kart-bounces at nuug.no> kart-bounces at nuug.no> on behalf of Barslett
Torbjørn < <mailto:Torbjorn.Barslett at ruter.no> Torbjorn.Barslett at ruter.no>
Sent: Friday, October 9, 2015 4:59 PM
To: Kristoffer Hagen;  <mailto:kart at nuug.no> kart at nuug.no
Cc: Kirkhus Lars
Subject: Re: [NUUG kart] Vilkår for highway=Trunk 

 

OK. Jeg ser i hvert fall at for rv 22, så er footway = not specified. For at
en Trunkway skal være godkjent av Open Trip Planner for gange, så må footway
være satt eksplisitt til  yes. Og ifølge klassifikasjonstabellen burde jo
denne verdien være satt slik. Spørsmålet blir da om vi kan endre denne
verdien?

 

Mvh

Torbjørn

 

Fra: Kristoffer Hagen [ <mailto:kristoffer_hh at live.no>
mailto:kristoffer_hh at live.no] 
Sendt: 9. oktober 2015 16:52
Til: Barslett Torbjørn < <mailto:Torbjorn.Barslett at ruter.no>
Torbjorn.Barslett at ruter.no>;  <mailto:kart at nuug.no> kart at nuug.no
Kopi: Kirkhus Lars < <mailto:Lars.Kirkhus at ruter.no> Lars.Kirkhus at ruter.no>
Emne: SV: [NUUG kart] Vilkår for highway=Trunk

 

Veien er tagget riktig. Riksveier skal tagges som highway=Trunk. 
I følge standardverdiene for Norge skal det være tillatt å gå og sykle på
veier med highway=Trunk dersom ikke annet er oppgitt for den enkelte vei:

 
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions
#Norway>
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions#
Norway


OSM tags for routing/Access-Restrictions - OpenStreetMap Wiki

Default is a proposal (not yet fully drafted, no RFC, no voting yet) for a
possible, upcoming default value system. This proposal may set default
access-restriction ...

 
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions
#Norway> Read more...

 

 

Fra:  <mailto:kart-bounces at nuug.no> kart-bounces at nuug.no [
<mailto:kart-bounces at nuug.no> mailto:kart-bounces at nuug.no] På vegne av
Barslett Torbjørn
Sendt: fredag 9. oktober 2015 15.19
Til:  <mailto:kart at nuug.no> kart at nuug.no
Kopi: Kirkhus Lars < <mailto:Lars.Kirkhus at ruter.no> Lars.Kirkhus at ruter.no>
Emne: [NUUG kart] Vilkår for highway=Trunk

 

Hei,

her i Ruter tester vi videre med OSM-data i Open Trip Planner. Gangveger
mellom koordinatpunkter og stoppesteder for kollektivtrafikk beregnes i en
graf som inneholder lovlige veglenker fra OSM. I denne grafbyggingen forbyr
OTP å gå på veger av type Trunk road. Primary road er helt ok. 

 

Jeg ble nå klar over at dette er et problem, siden loggene våre sier at
stoppesteder på en del strekninger ikke er mulig å nå, siden de ikke ligger
på lovlig gangnett. Når jeg så litt nærmere på dette, ble jeg klar over at
rv 22 er trunk road helt fra Olavsgaard til E18 i Eidsberg. Langs
mesteparten av strekningen er dette en vanlig bygdeveg uten alternative
gangmuligheter.

 

Så: er dette basert på klassifisering fra Kartverket som stamveg?
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Highway:International_equivalence>
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Highway:International_equivalence OSMs
definnisjon av Trunk road stemmer jo ikke helt overens med den reelle
tilstanden på en del av stamvegene


 

Med vennlig hilsen
Torbjørn Barslett
Systemansvarlig avviks- og reiseinformasjonstjenester

Ruter As 
Kollektivtrafikk for Oslo og Akershus 
Dronningens gate 40 
Postboks 1030 Sentrum 
NO-0104 Oslo 

Telefon +47 402 19 100
Sentralbord +47 4000 6700 
 <http://www.ruter.no/> www.ruter.no 

 

-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: http://lists.nuug.no/pipermail/kart/attachments/20151010/af34e27c/attachment-0001.htm 


More information about the kart mailing list