[NUUG kart] Importere Bryggerier

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Fri Feb 5 20:20:17 CET 2016

5. februar 2016 kl. 08.25 skrev Atle Frenvik Sveen <atle at frenviksveen.net>:

> Jeg har ikke satt opp noe automatikk nei, selv om det er en snedig
> tanke.

Næh. Automatisk innleggelse av informasjon i OSM høres ikke ut som noen god
ide, med mindre man har en bot som kan gjøre veldig mye kvalitetssjekking
av data.

Jeg prøver å lage en oversikt over bryggerier, men jeg sender heller en
separat mail om det. Ingen grunn til å plage mailinglista med enkeltnoder
som skal oppdateres.

> I tilfellet finse skulle jeg nok ha lagt til en operator-tag for å
> indikere navnet på bryggeriet på hytta, men det er jo ikke innlysende at
> operator refererer til bryggeriet. Kanskje man burde hatt en
> brewery_operator-tag?

Med name, alt_name og operator, kommer du ganske langt. Det er imidlertid
ei utfordring å finne en fornuftig måte å tagge på når du har, for
eksempel, en bryggeripub som bruker et navn som pub, et annet navn på
bryggeriet og gjerne har et tredje navn som driftsselskap.

For eksempel vil de fleste oppfatte Amundsen Bryggeri og Spiseri i Oslo som
en pub med eget bryggeri. Bryggeriet et synlig fra puben, de serverer eget
øl i baren og det går rør fra baren inn i bryggeriet. Allikevel bruker
bryggeriet hovedsakelig "Amundsen bryggeri" som merkenavn på ølene de
lager, og dette er også navnet på en pub et annet sted i Oslo med samme
eiere. Det er også forskjellig driftsselskap for bryggeriet og puben.

Å få fram alle disse detaljene i OpenStreetMap er ikke mulig. Det står
"Amundsen bryggeri og spiseri" over døra, og den er felles for bryggeriet
og puben. Det får bli navnet i OpenStreetMap, eventuelt med noe alt_name og
operator som passer.

Mvh,
Gustav