[NUUG kart] Info/Hjelp

Sandor Seres sandors39 at gmail.com
Thu Nov 17 21:59:16 CET 2016

Hei,

jeg har prøvd å få tak i list-moderator men klarte ikke det. Så kanskje noen
fra listen kan hjelpe meg.

Er det noen limit for e-post størrelsen som sendes til medlemer og om så hva
er det?

Nemlig, i det siste vi har snakket om OSM relaterte verktøy ute og her
hjemme. Spesielt ble nevnet

offentlige validatorer og inspektorer for feil detektering fra andre land.
Min mening var (fra lenge siden

og fortsatt er det) at dise er langt fra nokk robuste. Men, jeg vil gjerne
komme med sterke argumenter.

Veldig kort. Min venn Henrik og jeg vi bruker ikke OSM diff-er (på geunn av
feil akumuleringen) men ofte

lager en ny dataset fra en siste OSM dump. I denne prosessen vi lager
datalag som planet_land, global_ocean,

forests, lakes, rivers, buildings... veier, gater osv. og de er høy
sansynlig de mest komplete og korrekte som kan

lages fra OSM kildedata. Fra oktober dumpen ville vi gjerne presentere
rivers_system lag og samtidig kommentere

de over 100K logiske og formelle feil forbindet med elver og gjenspeilet i
alle OSM kart.

Desverre, selv med stikkord og veldig kompakt format teksten/mailen er i
overkant av 1,5 A4 størrelse med 7 smo

bilder i attachment. Så, spørsmålet er:

Er dette for stor for å sende til listen? Om så, er det andre måte å
kommunisere artikkelen til medlemene?

Selve river_systems data, antydninger til algoritmer, modeller, problem
definisjoner ikke minst løsninger kunne

bli av essensiell betydning for OSM GIS entusisater, forskere, kart
entusiaster... og ikke minst for høyre grads

informatikk og matematikk studenter.

Mvh. Sandor