[NUUG kart] OSM og script baserte endringer

Atle Frenvik Sveen atle at frenviksveen.net
Thu Sep 29 10:37:00 CEST 2016

Hei

Jeg ser at det er mulige problemer med masse-import av data, og det er
heller ikke slik at kartverkets data er bedre. Men, hvis vi tenker litt
fremover og FKB nå blir frigitt vil for eksempel detaljerte
bygningsomriss for hele landet bli tilgjengelig, og her vil jeg anta at
de i 99% av tilfellene er "bedre" enn omriss som er tegnet inn basert på
sattelittfoto av varierende kvalitet  [Citation needed]

Utfordringen er jo fort det at en bygning i OSM har masser av ekstra
informasjon man ikke får fra kartverket, så det å bare slette alle
bygninger og pøse inn data fra kartverket vil ikke være en farbar vei.
Her synes jeg approachen som foreslåes i denne talken fra SOTM US
(https://www.youtube.com/watch?v=3rQ83mqj4bg) virker lovende.
Kommentarer?

Ellers vil jeg bare få berolige med at det Anne Sofie tenker på å gjøre
som en studentoppgave ikke vil importere data inn i OSM uten å ha
konsultert miljøet først, det er mer snakk om å se på problemstillinger
rundt dette, hva som kan gjøres (f.eks med microtasking som nevnt over).
Hvis det viser seg at resultatet blir et brukbart verktøy vil det være
et mål å dele dette med miljøet. (Full disclosure: det var jeg som satte
henne på ideen og jeg bidrar som veileder på prosjektet). Dermed: se på
dette som en mulighet til å få innspill på hvordan man kan forholde seg
til importer (eller bruk av data fra andre kilder: import er et litt
belastet ord).

--
  Atle Frenvik Sveen
  atle at frenviksveen.net