[NUUG kart] Norske skianlegg

Tor torsm.news at gmail.com
Sat Dec 2 12:00:53 CET 2017

> 1. des. 2017 kl. 19:45 skrev FredrikLindseth <lists at 0v.no>:
>
> Har feid over en del skianlegg i dag og doblet antallet på listen her
> [1], og har lagt merke til ett par ting.
>
> 1 - Alle skianleggene som er importert fra Kartverket N50 er merket med
> piste:type=downhill (som jeg tror er rett), og så route=piste(som jeg
> tror er feil på selve området, disse skal være på skiløypene). Kanskje
> dette skulle vært endret i konverteringen fra Kartverket?

piste:type=downhill er riktig. Må stå på en way som går ned midt i trassen.

route=piste og route=ski er, så vidt jeg kan skjønne, ment for relasjoner.

> 4 - Jeg har funnet en del skianlegg som har blitt importert med N50 som
> ikke ser ut som skianlegg og eller at de har vært i bruk. Noen har vært
> midt i noe som tydeligivs er en skog og noen har vært på jorder. Jeg har
> fjernet noen av disse så skrik ut hvis noen ser noe feil.

Noen er kanskje små anlegg ment for barn i nabolaget?

> Jeg har slått sammen nodene med sports_centre og området med skianlegget
> og endret taggingen til landuse=winter_sports og piste:type=downhill for
> de fleste.

landuse=winter_sports er riktig, men ulempen er at det ikke sier noe om bruken sommerstid (men kan ev. kombineres med natural=*).

> En ting jeg ikke har blitt helt klok på hvordan jeg skal merke er
> varmestuer og røde kors-punkter. Forslag til hva disse kan merkes som?

Står forslag for merking av varmestuer her:
<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features#Overnattingshytter>

--
Tor