[NUUG kart] Guide for Elveg-import

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Thu Dec 21 21:37:28 CET 2017

20. desember 2017 kl. 21:04 skrev Tor <torsm.news at gmail.com>:

> Har bare skummet gjennom deler av siden.
>
> Ser at det står: «Korte sideveier til rasteplasser og større busstopp kan
> du endre til f.eks. highway
> <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:highway>=unclassified
> <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dunclassified>».
>
> Her blir det vel riktigere med highway=service?

Det er et godt spørsmål, og jeg er vel egentlig ofte i tvil.

Her snakker vi om anlegg ved siden av riksveiene og fylkesveiene som er
større rasteplasser, møteplasser for ekspressbussene, innfartsparkering og
trafikkstasjoner. Veiene til disse anleggene er tagget fra
Vegvesenet/Kartverket på samme måte som hovedveien i Elveg, f.eks. motorvei
og E6.

Et par eksempler her:
https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#kartlag:geodata/@134234,6497416,14
https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#kartlag:geodata/@49964,6460555,14

Jeg valgte unclassified som eksempel fordi veiene her er brede og offentlig
tilgjengelige ("public access road" i wikien), men det finnes sikkert
eksempler på at service er like egnet. (Det virker litt puslete å få en
plutselig overgang fra en stor motorway_link til bare en service, men det
er kanskje ikke så viktig.)

Jeg legger inn service i tillegg til unclassified i veiledningen om det
ikke kommer flere synspunkter.