[NUUG kart] Guide for Elveg-import

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Fri Dec 22 09:37:50 CET 2017


On Thu, 2017-12-21 at 21:37 +0100, NKA mapper wrote:
> 20. desember 2017 kl. 21:04 skrev Tor <torsm.news at gmail.com>:
> > Har bare skummet gjennom deler av siden.
> > 
> > Ser at det står: «Korte sideveier til rasteplasser og større
> > busstopp kan du endre til f.eks. highway=unclassified».
> > 
> > Her blir det vel riktigere med highway=service? 
> > 
> 
> Det er et godt spørsmål, og jeg er vel egentlig ofte i tvil.
> 
> Her snakker vi om anlegg ved siden av riksveiene og fylkesveiene som
> er større rasteplasser, møteplasser for ekspressbussene,
> innfartsparkering og trafikkstasjoner. Veiene til disse anleggene er
> tagget fra Vegvesenet/Kartverket på samme måte som hovedveien i
> Elveg, f.eks. motorvei og E6.
> 
> Et par eksempler her:
> https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#kartlag:geodata/@134234,6497
> 416,14
> https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#kartlag:geodata/@49964,64605
> 55,14
> 
> Jeg valgte unclassified som eksempel fordi veiene her er brede og
> offentlig tilgjengelige ("public access road" i wikien), men det
> finnes sikkert eksempler på at service er like egnet. (Det virker
> litt puslete å få en plutselig overgang fra en stor motorway_link til
> bare en service, men det er kanskje ikke så viktig.)
> 
> Jeg legger inn service i tillegg til unclassified i veiledningen om
> det ikke kommer flere synspunkter. 
> 
> 

Er enig med "NKA mapper" her. Som hovedregel synes jeg det er mest
riktig med service på den type veier. At kartverket gjør det på en
annen måte er lite relevant når vi i OSM har en egen veitype for den
type veier. 

Ta en titt på http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dservice,jeg syens vi bør følge den. 

-Sverre


More information about the kart mailing list